Como casi todo el mundo escuchando* a rebufo esto:





La ejecución, arreglos, producción y demás son fantásticos por lo que se puede escuchar en Bandcamp. Pero en estas primeras escuchas no le encuentro mucha más cosa. Supongo que si sigo escuchándolo “crecerá” con las escuchas.

Umberto Eco asks what, beyond being loved, transforms a film such as Casablanca (1942) into a cult artifact. First, he argues, the work must come to us as a "completely furnished world so that its fans can quote characters and episodes as if they were aspects of the private sectarian world."6 Second, the work must be encyclopedic, containing a rich array of information that can be drilled, practiced, and mastered by devoted consumers.
The film need not be well made, but it must provide resources consumers can use in constructing their own fantasies: "In order to transform a work into a cult object one must be able to break, dislocate, unhinge it so that one can remember only parts of it, irrespective of their original relationship to the whole."7 And the cult film need not be coherent: the more different directions it pushes, the more different communities it can sustain and the more different experiences it can provide, the better. We experience the cult movie, he suggests, not as having "one central idea but many," as "a disconnected series of images, of peaks, of visual icebergs.”

The cult film is made to be quoted, Eco contends, because it is made from quotes, archetypes, allusions, and references drawn from a range of previous works. Such material creates "a sort of intense emotion accompanied by the vague feeling of a déjà vu."

(Henry Jenkins “Convergence Culture”)

Supongo, nada nuevo ni desconocido para aquellos que llevan escuchando la música de Ghost Box y demás desde hace años. Pero, en teoría, los escuchábamos por otras razones. Aunque las camisetas y otro merchandising son muy bonitos.



“This time around the Belbury sound is augmented with guest musicians. Even more lavish than usual art and packaging by Julian House is accompanied by a wonderfully unsettling piece of fiction byElectric Eden author, Rob Young”.

Dicho esto, las reediciones y demás las seguimos consumiendo con agrado:



* La mayoría de discos que estoy escuchando este principio de año son casi todos aquellos de EAI que se publicaron a mediados de diciembre y que están apareciendo en las listas de casi todo el mundo que sigue este estilo (y que las redactó entrado enero…).

También esto:


Archivo del blog