Como casi todo el mundo escuchando* a rebufo esto:
La ejecución, arreglos, producción y demás son fantásticos por
lo que se puede escuchar en Bandcamp. Pero en estas primeras escuchas no le
encuentro mucha más cosa. Supongo que si sigo escuchándolo “crecerá” con las
escuchas.
Umberto Eco
asks what, beyond being loved, transforms a film such as Casablanca (1942) into a cult artifact. First,
he argues, the work must come to us as a "completely furnished world so
that its fans can quote characters and episodes as if they were aspects of the
private sectarian world."6 Second, the work must be encyclopedic,
containing a rich array of information that can be drilled, practiced, and
mastered by devoted consumers.
The film
need not be well made, but it must provide resources consumers can use in constructing
their own fantasies: "In order to transform a work into a cult object one
must be able to break, dislocate, unhinge it so that one can remember only
parts of it, irrespective of their original relationship to the whole."7 And
the cult film need not be coherent: the more different directions it pushes,
the more different communities it can sustain and the more different
experiences it can provide, the better. We experience the cult movie, he
suggests, not as having "one central idea but many," as "a
disconnected series of images, of peaks, of visual icebergs.”
The cult
film is made to be quoted, Eco contends, because it is made from quotes, archetypes,
allusions, and references drawn from a range of previous works. Such material
creates "a sort of intense emotion accompanied by the vague feeling of a
déjà vu."
(Henry Jenkins “Convergence Culture”)
Supongo, nada nuevo ni desconocido para aquellos que llevan
escuchando la música de Ghost Box y demás desde hace años. Pero, en teoría, los
escuchábamos por otras razones. Aunque las camisetas y otro merchandising son
muy bonitos.
“This time around the Belbury sound is augmented with guest
musicians. Even more lavish than usual art and packaging by Julian House is
accompanied by a wonderfully unsettling piece of fiction byElectric Eden author,
Rob Young”.
Dicho esto, las reediciones y demás las seguimos consumiendo
con agrado:
* La mayoría de discos que estoy escuchando este principio
de año son casi todos aquellos de EAI que se publicaron a mediados de diciembre
y que están apareciendo en las listas de casi todo el mundo que sigue este
estilo (y que las redactó entrado enero…).
También esto:
0 comentarios:
Publicar un comentario