¿Entonces pretendías escribir una entrada usando esta cita?

It wouldn’t be until the dawn of Eurodisco in the mid-seventies that the drum machine would live up to its name. Thanks to the Common Market, broadly similar social-democratic governments and the onslaught of the American pop culture machine, the distinct national identities of Europe began to dissolve after World War II. The lingua franca of this new pan-European identity became a combination of the deracinated Motown stomp-beat first develop in the north of England, the sunny cod-Latino holiday music first developed by Barrabas, and the bubblegum music started in the US bny Jerry Kasenetz and Jeff Katz as an antidote to the “serious” rock music of hippiedom. Europop was relentlessly chipper, hyper-stylized music that reflected the boundless optimism of a European Union that would end all continental wars, the homogenized blandness of a culture run by bureaucrats and the retreat into safety of a continent that was reeling from terrorist organizations like the Baader-Meinhof Gang and the Red Brigades. It was lowest-common-denominator music and its message could be understood by anyone, even if you had to wade through swamps of bad diction and even worse syntax to get there. It was a kind of musical Esperanto –designed for everyone, yet seemingly loved by no one (at least in public). Europoppers hardly needed the drum machine to make their rhythms more metronomic (check The Equals’ early Europop classics “Baby Come Back” and “Viva Bobby Joe” for proof), but when Eurodisco producers discovered the drum machine, the nightmare vision of a unified Europe was realized: the Germans were the drummers, the Belgians were the bassists, the Swedes were the singers, the French and the Italians were the producers and everyone but the British wrote the English-language lyrics.

Peter Shapiro “Turn the Beat Around” Pag. 91


¿Y reclamar a una holandesa que trabajó con los productores daneses de Ace of Base o Aqua, que tiene como público potencial a alemanes, belgas, holandeses, franceses, polacos y búlgaros, que canto las inmortales líneas de “I’m no latino”, que en su último single suena a cruce entre Eurythmics, pachangeo y rimar “rude” con “hood”, que no suena a ninguna música “buena” ni “respetable”, etc.?


¿O a unas alemanas que salieron de Popstars, tienen un single de su nuevo disco que es un pelín cobarde y escurre el bulto, pueden sonar como Girls Aloud o remedos de R&B pero encantadas de no ser ninguna de las dos cosas, que contaron toda su vida y objetivos en esta canción?

¿Qué viene después? ¿Cascada?

¿Es que no ves que es un burdo ejemplo de globalización, de pastiche y pseudo música? No es como el rock, que es un estilo auténtico que procede de un país, se volvió internacional por la demanda de libertad del público no de la presencia de las fuerzas militares de ese país en medio planeta, que se extendió a todo el mundo sustituyendo todas las formas autóctonas de música popular o formando mixturas con estas que nunca alcanzan la popularidad ni la valía de las fuentes originales, ya se trate a un nivel mainstream o underground, toda la libertad de expresión y elección siempre que se traten de nuestros productos o aquellos que se sometan a sus directivas, etc. El rock es autenticidad y esto es el imperio del mal gusto.

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